mandag den 8. oktober 2007

Kæmpeskib skal drives frem af sol, vind og bølger

To af Nordens store rederier har udviklet et koncept til et skib, der ikke belaster omgivelserne med forurening. Det skal have plads til 10.000 biler fordelt på 8 dæk og anvender ikke ballastvand.

Et femkølet, 0-emissions ro-ro-skib med plads til 10.000 biler, drevet frem af brændselsceller, sol, vind og bølger, ligger højst 20 år ude i fremtiden.

Det er to af Nordens store rederier Norske Wilhelmsen og svenske Wallenius, overbeviste om efter at have udviklet et koncept til fremtidens skib kaldet “ES Orcelle”.

»Vi har lavet konceptskibet, både fordi vi anså det for vigtigt at have et konkret mål at arbejde henimod, og for at få reaktioner på omverdenen. Og det får vi, fra hele verden - forslag til at løse problemer, som vi rejser. Tanken er, at visionen skal være ført ud i livet i 2025. Oplægget er vores drøm, vores vision, om et skib,« siger Per Brinchmann, en af skibets opfindere og chef for skibsdesignafdelingen i Wallenius Wilhelmsen Logistics, WWL.

Per understreger, at skibet med sikkerhed vil undergå ændringer og forbedringer, inden fremtidens skib om 18 år er blevet nutidens skib.

Et forkusområde for arbejdsgruppen bag skibet har været at finde metoder til at nedbringe skibets brug af brændstof og til at reducere dets CO2-udslip mest muligt. Derfor er skibet bl.a. udstyret med 12 delfinagtige finner under kølen, som udnytter bølgerne til fremdrift af skibet. Og så har projektgruppen givet den oldgamle kunst at sejle en helt ny drejning, for vindenergien til at drive skibet fremad med, kommer fra tre sejl af letvægtskompositmaterialer.

Skønt sejlene er stive, er de i stand til at folde opad og udad og rundt om masten. Dermed kan de altid finde den bedste position til, ved træk- og løftekraft, at udvinde vindenergien.

Sejlene kan dog andet end at udnytte vindkraften, for de har også indbyggede solceller. Så når der ikke er vind i sejlene, kan sejlene vippes eller lægges ned, så solcellerne kan tappe energi fra solens stråler.

Læs resten af artiklen på ing.dk

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar